Kritiškai mąstantis asmuo yra apgalvojantis įvairias dilemas, eksperimentuojantis įvairiais metodais, atpažįstantis skirtingas kategorijas ir kriterijus. Mąstyti kritiškai tai nėra tas pats, kaip “nusiteikti kritiškai” arba viską neigti.

 

Dauguma verslo vadovų ir konsultantų yra įsitikinę, jog šiame „žinių ekonomikos“ amžiuje kritinis mąstymas yra svarbiausias ir nepamainomas įgūdis. Kadangi verslo pasaulyje vyksta drastiški pokyčiai – iš didelių hierarchijų pereinama prie daugiafunkcinio komandinio darbo tinklo – konkrečios profesijos įgūdžiai tampa mažiau svarbūs. Darbas apibrėžiamas užduotimis ir komandiniu problemų sprendimu. Nėra aiškių darbo rėmų, lyderiai nediktuoja, ką reikia tiksliai padaryti – jie tikisi, jog darbuotojas pats suras sprendimo kelią. Todėl šiuolaikiniam žmogui vienos srities žinovu būti nepakanka, jis turi nuolat mokintis begalės sričių, būti žingeidžiu – visapusiškumas bus paklausiausia savybė ateityje.

 

Praeitos dienos sprendimai netinka šios dienos problemoms. Sudėtingiems kritinio mąstymo įgūdžiams išsivystyti reikalinga nuolatinė praktika ir ilgas laiko tarpas. Todėl svarbu jau nuo mažumės vaikams diegti ne linijinį (faktų krimtimo) mąstymą, o analitinį ir faktus vertinantį požiūrį. Tam labai tinka pasitelkti žaidimo formą, atvirą bendravimą, nuoširdumą ir tikrą bendradarbiavimą.

 

Žaidžiantys vaikai įgyja naujų įgūdžių, meistriškumo, mokosi skirtingų elgesio modelių, analizuoja sąvokas ir reiškinius, kurie pasitaiko jų žaidimų ribose. Pastebėkite ir padrąsinkite vaiko idėjas, net ir tada kai jos nėra visiškai teisingos, kelkite klausimus, kurie reikalauja įvertinti skirtingas alternatyvas (pvz. kaip tu manai, ką šiam veikėjui reikėtų daryti?), padrąsinkite vaiką apgalvoti situaciją iš skirtingų perspektyvų.

 

8 iš 10 įtakingų pasaulio organizacijų vadovų teigia, jog dauguma abiturientų privalo turėti kritinio mąstymo ir problemų sprendimo įgūdžius. Ir net 70 proc. darbdavių sako, susiduriantys su šio įgūdžio trūkumu priimant jaunuosius darbuotojus. Pats JAV prezidentas B. Obama yra pasakęs, jog šiuolaikiniam jaunimui yra svarbiau, ne pažymėti teisingą testo atsakymą, o įgyti tokius XXI a. įgūdžius kaip problemų sprendimas, kritinis mąstymas, verslumas ir kūrybingumas [ "don't simply measure whether students can fill in a bubble on a test but whether they possess 21st century skills like problem-solving and critical thinking, entrepreneurship and creativity." http://edition.cnn.com/2009/POLITICS/03/10/obama.education/ ]