Lavinkime atminti

Vaikų mokymasis šiuolaikinėje visuomenėje vis aktyviau grindžiamas žmogaus smegenų tyrimais. Jų duomenys padeda plėsti smegenų gebėjimus. Kai kuriomis neurologų įžvalgomis gali remtis visi tėvai ir auklėtojai – štai keletas jų, naudokite!]

 

Daugiajutiminė patirtis.

Smegenys labai plastiškos ir vystosi tuomet, kai gauna daug stimulų. Skatinkite vaikus tą pačią temą mokytis per įvairius jutimus – regą, klausą, lytėjimą, uoslę. Kuo daugiau smegenų centrų bus sudirginta įsiminimo metu, tuo greičiau kitą kartą įvyks informacijos atgaminimas.

 

Smegenų apšilimas ir sąsajos.

Trumpalaikė atmintis smegenyse informaciją laiko vos kelias akimirkas. Kad naujos žinios pasiektų ilgalaikę atmintį, būtina suaktyvinti jau susidariusias neuronų jungtis. Taigi, prieš pateikdami naują informaciją vaiko visada paklauskite, ar prisimena ką nors iš tos temos. Jo smegenyse ims veikti jau turima informacija ir ji padės įsiminti naujienas.

 

Naujumas.

Vaikai ir jų smegenys nuo pat gimimo yra labai smalsūs. Kuo informacija naujesnė ir labiau nepažinta, tuo smegenys greičiau sureaguoja ir sutelkia pajėgas jai apdoroti. Kad sudomintumėte vaikus, elkitės kūrybingai: pakeiskite balso toną, įsijauskite į pasakos herojų, užsidėkite juokingą kepurę... Suveiks bet kuris tikslingas netikėtumas.

 

Spalvingumas.

Ilgi pilki tekstai nedomina nei jaunų, nei senų smegenų. Smegenyse yra dėmesio filtrai, jie praleidžia naujovišką, naujai pateikiamą ir spalvingą informaciją. Jei vizualiai informacija bus pateikta naudojant ryškias spalvas, vaiko smegenys priims daugiau stimulų ir bus aktyvesnės, todėl geriau veiks ir atminties procesai. Mokykloje labai praverčia paryškintojai, spalvoti (ne tik raudoni!) tušinukai, kuriais išskiriame svarbiausias teksto dalis.

 

Asmeninė reikšmė.

Smegenys yra įtarios ir nesistengia išsaugoti nereikšmingos informacijos. Kad žinios joms pasirodytų reikšmingos, verta jas suasmeninti: paklausti ar priminti, ką vaikas mėgsta, ką yra patyręs. Tuomet nauja informacija įgauna vaikui prasmę.

 

Rūšiavimas ir vizualizacija.

Smegenys labai tvarkingos – jose nuolat vyksta prasminga informacijos organizacija, kodavimas ir kategorizavimas. Nauji stimulai aktyviai susijungia su esamomis žiniomis, kai aiškiai matomi jų bendri dėsningumai. Vaikams naudinga pateikti įvairias lenteles, grafikus arba kategorijas, kurios padeda smegenims greičiau sudėlioti žinias į „stalčiukus“. Jei mintyse nuolat atliksite rūšiavimo užduotis, geriau išmoksite daryti sprendimus, rinktis variantus, atsakyti į klausimus pritaikant reikalingą informaciją. Namuose ant sienos pakabinę lentelę (ar grafiką), greičiau išmokysite atsiminti, pavyzdžiui, namų ruošos darbus.

 

Ramybė ir malonumas.

Dar vienas svarbus smegenų ypatumas – jos mokosi ramybėje ir patirdamos malonumą. Stresas įjungia gynybinius procesus: kai jis užvaldo, sąmoningos atminties kelias „užsirakina“ ir visi mąstymo mechanizmai ima veikti automatiniu režimu. Kad informacija tekėtų į ilgalaikę atmintį, reikalingi malonumą teikiantys ritualai: mėgstamos melodijos, žaidimai, sudominantys paveikslėliai, draugiškas ir žaismingas santykis su mokytoju ar tėčiu, mama. Ritualai prieš ar paties mokymosi metu padeda atsipalaiduoti ir nuteikti smegenis mokymuisi.

 

Prisiminkite tai prieš mokslo metus ir pasitikite juos nusiteikę ramiai bei žaismingai.